Ta strona korzysta z ciasteczek zgodnie z naszą polityką prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się z jej postanowieniami.
Każdy z artystów powodowany był innym impulsem, wszyscy jednak sięgnęli do dziedzictwa wybitnego malarza kolorysty. Zapytani o powód odpowiedzieli:
Roman Dziadkiewicz
Praca którą prezentuję jest powrotem do wątków realizowanych w ramach rozbudowanego projektu artystyczno-badawczego pt. „Studium błota”. Przepracowywanie własnych archiwów, lokalności oraz – jeszcze raz – studium wymykających się form, tonów i emocji. No i piękna kategoria „mordęga'” wydobyta z Dzienników Cybisa. Uruchomiła ona pisanie kolażowego tekstu opartego na cytatach z notatek artysty, którego trapowo-rapowa ekspresja wraz z wideoklipem stanowi sedno realizacji.
Bartosz Kokosiński
Praca inspirowana autoportretem Jana Cybisa powstała jeszcze jako praca studencka w pracowni Grzegorza Sztwiertni oraz Zbigniewa Sałaja na krakowskiej ASP. Pamiętam, że miałem pomysł na plastelinowe malarstwo i w toku wspólnej dyskusji w pracowni uznaliśmy, że ciekawym może okazać się odtworzenie w tej technice obrazu Jana Cybisa. Dlaczego padło na Cybisa? Bardziej z powodu żartu i kontestacji pewnej postawy artystycznej niż uwielbienia twórczości artysty. Wylepienie obrazu Cybisa z plasteliny stanowiło delikatną krytykę „błotnistego” malarstwa. Plastelina okazała się idealnym materiałem do odtworzenia grubych i ciężkich obrazów przywołujących reliefy z kolorowego błota.
Robert Maciejuk
Około 2000 roku zaczęły interesować mnie mechanizmy jakie obserwowałem w obszarze recepcji sztuki, głównie pewne ułomności, sytuacje które zdarzały się wbrew pierwotnym intencjom twórcy. I wtedy zobaczyłem katalog malarza-kolorysty, który jest czarno-biały, a reprodukcję są wielkości pudełka zapałek. To się robi nowa jakość, to jest o czymś innym. I to mnie zaciekawiło: zestawienie tego jaka była deklarowana, a jaka realna ekspresja tych obrazów. Tak zrobiłem sześć prac, które były inspirowane stroną z katalogu wystawy Jana Cybisa z 1965 roku.
Roman Dziadkiewicz (*1972, Opole)
- Artysta interdyscyplinarny.
- Malarz, autor filmów wideo, obiektów, instalacji.
- Autor tekstów krytycznych i teoretycznych.
- Studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
- Dyplom 1997 r. w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego.
- Mieszka i pracuje w Krakowie.
- Adiunkt na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Bartosz Kokosiński (*1984, Siewierz)
- Malarz, twórca instalacji malarskich i wideo.
- Studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
- Dyplom w roku 2009 roku w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka i Witolda Stelmachniewicza.
- Należał do krakowskiej grupy Silnia.
- W 2014 r. zajął I miejsce w rankingu młodych artystów "Kompas Młodej Sztuki".
- Mieszka i pracuje w Warszawie.
Robert Maciejuk (*1965, Biała Podlaska)
- Malarz.
- Studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom 1990 r. w pracowni prof. Stefana Gierowskiego.
- Po studiach pracował przez pięć lat jako asystent na macierzystej uczelni. W 2011 roku otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa.
- Mieszka i pracuje w Warszawie.
wystawa czynna
20.10.2018 – 10.02.2019
wt. – pt. 9.00-16.00
sob. 11.00-16.00
niedziele, poniedziałki – nieczynna
na wystawie prezentowane są prace artystów współcześnie działających, będące ich własnością oraz obrazy Jana Cybisa ze zbiorów
- Muzeum Okręgowego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
- Muzeum Sztuki w Łodzi
- Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
- Muzeum Śląskiego w Katowicach
kuratorka
Joanna Filipczyk